In het eerste kwartaal van 2022 zijn minder auto’s verkocht dan in diezelfde periode in 2021.

Dat melden brancheclubs Bovag en Rai Vereniging vrijdag. Hoewel in februari en maart wel meer auto’s op kenteken werden gezet dan in diezelfde maanden vorig jaar, zorgde een dip in januari ervoor dat de verkoopcijfers van het eerste kwartaal van 2021 niet konden worden overtroffen.

In totaal zijn er in de eerste drie maanden van dit jaar 78.539 nieuwe personenauto’s verkocht, een daling van 2,5 procent vergeleken met vorig jaar.

In de maand maart ging het om 24.959 auto’s, een stijging van 3,8 procent. In februari werden er met 22.860 auto’s in totaal 6 procent meer voertuigen verkocht.

Het jaar startte echter met een daling van 12 procent in de verkoop van nieuwe auto’s in januari en die dip is in de rest van eerste kwartaal niet meer goedgemaakt.

De best verkopende merken zijn KIA (9 procent van alle verkochte auto’s) en Volkswagen (8 procent). De populairste modellen waren de Volvo XC40, de KIA Niro en de Peugeot 2008.

Best verkopende modellen in het eerste kwartaal van 2022

  1. Volvo XC40 met 1.934 stuks en 2,5 procent marktaandeel 
  2. KIA Niro (1.923 / 2,4 procent) 
  3. Peugeot 2008 (1.828 / 2,3 procent) 
  4. KIA Picanto (1.827 / 2,3 procent) 
  5. Peugeot 208 (1.795 / 2,3 procent) 

Tesla Model Y en Model 3 versus Volkswagen ID.3 en ID.4

Bij de verkopen van elektrische auto's kwam Tesla in het eerste kwartaal uit op in totaal 560 verkochte voertuigen. Daarvan betrof het in 214 gevallen een Model 3 en bij 344 stuks ging het om de Model Y, een middelgrote SUV die sinds augustus vorig jaar in Nederland verkrijgbaar is.

Kijk je naar de verkopen van de populairste elektrische modellen bij Volkswagen, de ID.3 en de ID.4, dan werden er van beide modellen samen in totaal 847 stuks verkocht in het eerste kwartaal. In volume van de verkopen zit Volkswagen dus hoger dan Tesla.

Dit laatste heeft waarschijnlijk ook te maken met de prijs: de populairste Tesla's kennen prijzen van tussen de 60.000 euro en 75.000 euro, terwijl de ID.3 en de ID.4 voor prijzen tussen de 36.000 euro en 48.000 euro van de hand gaan.

Autoverkoop hapert door problemen in toeleveringsketen

Het wereldwijde tekort aan computerchips is een van de redenen dat de verkoop van nieuwe modellen bij de sart van 2022 tegenvalt. Nieuwe auto’s kunnen daardoor minder snel geleverd worden.

Ook de oorlog in Oekraïne – vanwege de auto-onderdelen die daar gemaakt worden - en de logistieke problemen door coronalockdowns in Azië raken de auto-industrie. De hoge inflatie en een laag consumentenvertrouwen zorgen er verder voor dat grote aankopen momenteel vermeden worden.

Onderzoeksbureau AUMACON verwacht inmiddels wel dat er over het jaar als geheel genomen 380.000 nieuwe auto's worden verkocht. In heel 2021 werden bijna 323.000 voertuigen verkocht.

Brancheorganisaties BOVAG en RAI Vereniging houden een ruimere prognose aan, met een verwachte verkoop van ongeveer 390.000 verkochte auto's in 2022, een stijging van 20 procent ten opzichte van een jaar eerder. Of die cijfers ook gehaald worden, hangt volgens de organisaties af van of autofabrikanten aan gevraagde leveringen kunnen voldoen.

LEES OOK: Lynk & Co is een hippe plug-in hybride van Zweeds-Chinese makelij – die moet de millennial voor €500 per maand aan een auto met deeloptie krijgen